Sabtu, 8 Ogos 2015

RAHIMIDIN ZAHARI Anak Peringat menempah nama ke seluruh dunia Melayu sebagai sastarawan- budayaan (1968 -2015)




 
Allahyarham Rahimidin Zahari no 2 dari kiri
Obituari -Majalah Horison (Indonesia) Julai 2015
Masih segar dalam ingatan! Setiap  kali bercuti balik kampung, ia singgah di Balai Kartun Rossem  (BKR), Peringat,  walaupun dihimpat masa dari jadualnya yang padat. Bebetulan untuk ke rumahnya di Kg. Padang Mo’kan (Becah Keranji), harus melewati BKR, justeru kesempatan untuk singgah, menjengok dan bersilaturahim menjadi mudah. 

Seringnya kunjungan beliau tak pula dengan tangan kosong, ada saja buku atau majalah diberikan untuk simpanan BKR.  Buku-buku antologi puisi karya beliau yang baru terbit atau sudah lama terbit tetapi  saya belum memilikinya dijadikan buah tangan utama saat berkunjung.


Kali terakhir beliau singgah awal April 2015, sempat saya tunjukkan  sebuah lukisan potret  wajah beliau  yang saya lukis. Beliau tersenyum,  walaupun  ketika itu lukisan hanya baru siap 80 persen.  Saya bercadang mahu menulis  bait-bait puisi  karya  beliau yang sesuai untuk dijadikan latarbelakang lukisan itu. Demikian saya memberitahu beliau. Beliau diam. 

Saya membelek, mencari helai demi helai puisi-puisi dari buku beliau  yang agak sesuai dengan lukisan, sekaligus menepati citarasa saya.   Akhirnya bertemu dengan puisi pendek berjudul “Pak Mat dan Sungai Pulau Melaka” Dari antologi puisi “Bayang Beringin” (ITBM 2013)

Saya mengenali nama Rahimidin Zahari, sosok sasterawan, budayawan hebat asal Kampung Peringat sekitar tahun akhir 1990an lewat ruangan sastera majalah dan akhbar. Setiap kali fotonya terpampang di lembar akhbar atau majalah, saya merenung lama foto itu. Mesin berfikir berputar mencari “Siapa pemuda Kg. Peringat ini, anak  siapa, di mana rumahnya, siapa leluhurnya?” Saya bertanya diri sendiri “ bagaimana saya tak kenal, walhal katanya orang Peringat, sedangkan saya juga orang Peringat”. Namun tak menemui jawapan yang pasti. 

Usia Rahimidin muda satu generasi dengan saya. Tahun 1968 saya merantau ke kota, ketika itu beliau baru lahir.  Tahun  2004  saya pulang ke kampung.  Saat   menetap di kampung, Rahimidin suadah  merantau ke kota. Rupanya kami berselisih dalam perjalanan panjang mencari rezeki. Justeru kami tak kenal secara empat mata. Hanya beberapa tahun kebelakangan ini kami berjumpa, bertanya secara terus terang “Zahari (ayahnya) itu siapa?” Bila beliau memberitahu, cucu Tok Haji Pak Dam, Padang Mo’kan, kotak ingatan saya terus terbuka  luas, terbayang era tahun 60an.  Rupanya gemulah Zahari itu memang saya kenal baik. Manakala Tok Haji Pak Dam hampir semua warga kampung Peringat mengenalinya - sosok gedebe. Jarak rumah saya dengan rumah Rahimidin sekitar satu setengah kilometer saja.

Kalau saya ke Kuala Lumpur, tinggal di  Taman Koperasi Polis II, saya menelefon beliau, mengajak ngopi  bersama di warung pinggir jalan. Kebetulan beliau juga tinggal di taman yang sama, hanya berbeda jalan saja. Dalam pertemuan itu seringnya beliau membawa senaskah buku puisi  untuk diberikan kepada saya.  Demikian akrabnya dua insan yang sama-sama meminati budaya  sastera.
Rabu pagi tanggal 6 Mei 2015 mendapat berita lewat facebook, Rahimidin dimasukkan ke Hospital  Selayang  kerana ada darah beku di kepalanya (akibat tekanan  darah tinggi) . Dari Hospital Selayang dia dipindahkan ke Hospital Sungai Buluh, Selangor. Saya amat terkejut. 

Ketika  di hospital Sungai Buluh saya sempat menziarahi beliau. Seorang sahabat lama, Wan Mohd Said Mehdi membawa saya ke Sungai Buluh dengan mobilnya sebaik  saya tiba di Kuala Lumpur dengan pesawat udara suatu sore. Ramai saudara mara, ibu, dan sahabat handai  Rahimidin menunggu giliran untuk masuk melawat, pihak hospital hanya membenarkan dua pelawat  saja sekali masuk.  Saya pelawat pertama bersama Sasterawan Negara, Datuk Muhamad Haji Salleh. Rahimidin dalam kondisi koma.  Beberapa minit  kemudian,  jururawat  meminta kami berdua beredar, kerana pesakit akan di bawa ke kamar bedah (operasi kepala). Sore itu hanya kami berdua berkesempatan masuk yag lain menunggu di luar.

Sebelum beredar, jururawat membisik kepada kami, siapa sebenar pesakit ini, pengunjungnya sangat ramai dari pelbagai latarbelakang, VIP,  Datuk, Tan Sri …… “Beliau bakal sasterawan negara” kata saya sambil senyum.

Khamis  sore, 14 Mei 2015 dia dipanggil dengan tenang oleh Allah Yang Maha Kuasa, setelah tak sedar diri selama seminggu akibat strok. Beliau meninggalkan seorang isteri, lima anak lelaki dan dua perempuan. 

Pagi yang dingin 15 Mei 2015, embun masih basah di rumputan,  rumah ibunya di Becah Keranji menjadi tempat berkumpul sahabat-sahabat  Allahyarham untuk solat jenazah, seterusnya mengucap selamat jalan kepada Allayharham yang akan pergi menemui Khaliqnya. Dari kalangan penyair Negeri Kelantan, antaranya Norhisham Mustafa, Rudi Mahmood, M. Arif, A. Maarof Seman, Wadi Leta SA, Abdul Hadi Yusof, Mockhter Awang, Azmi Yusof, SM Noor, Tuan Sharif Putra (Terengganu), sementara dari Kuala Lumpur, Dr Saaleh Rahmad, Dr Salleh Yakob, Dr Shamsudin Othman, mereka datang  bersama  mengiringi jenazah Allahyarham pada malam itu. Penyair Sukri Abdullah datang 4 hari kemudian. Saya tunjukkan kubur Allahyarham kepada beliau. Solat jenazah diimamkan oleh Imam Mat dari Masjid Mukim Peringat. 

Puisi beliau, keseluruhannya banyak berkisar tentang ketuhanan dan kematian, selain mengangkat budaya Kelantan sebagai fokus utamanya.  Antaranya puisi :

Bau tanah

Tubuhku yang sebati

dengan bau tanah


Rabb,

Sahabat-sahabat Allahyarham menunggu untuk solat jenazah
sekitar tengah malam ini

bulan ditudung kabus

aku menghidu

jalan ke kuburan.





Hei,

kau yang berjalan-jalan

di atas diriku



bilakah kau

akan kembali

ke dalam dirimu





 Saya tertarik dengan  sajak Allahyarham  berjudul “Negeri Batang Pisang”. Sajak yang dimuat dalam antologi puisi “ Laut Tujuh Gelombang Buih” itu walaupun tak  panjang tetapi tersirat makna yang mendalam. Sang penyair mengkisahkan “Negeri Batang Pisang” sebuah  negeri tanpa bumi, tanpa langit, tanpa sungai, tanpa laut,  tanpa bulan dan   matahari. Lampu 40wt sudah cukup untuk menerangi negeri luas sedapa  itu. 

 Negeri Batang Pisang  yang berdaulat itu politik paling busuk dan hodoh mengalir dari mulut sosok yang bernama Rawana. Kerjanya mahu mempenjarakan musuh-musuh politiknya. Namun kes liwat tak pernah ditimbulkan. Aib rakyat jelata  dijaga. Maruah Negeri Batang Pisang harus dipelihara.

 “Negeri Batang Pisang”  digerakkan oleh  “Tok Dalang” yang memiliki  suara yang boleh berubah-ubah mengikut keperluan. Suara itu walaupun beragam  bunyi,  namun terbit dari mulut  yang satu. Kebijaksanaan itu bukan milik semua orang, hanya ada pada  Tok Dalang. Satu lagi kehebatan yang menjadi lambang kekuasaan Tok Dalang ialah kuasa mutlak. Keabsolutan itu sehingga Ia bisa memenjarakan sesiapa saja yang ia tak suka dan memberi kesenangan kegembiraan kepada sesiapa ia kehendaki. Selebihnya, Ia boleh meberhentikan permainan serta merta atau melanjutkan permainan sehingga bermalam-malam, bertahun-tahun  lamanya sehingga khalayak penonton jemu bosan.

Negeri Batang  pisang bukan sebuah negeri demokrasi. Rakyatnya tak kenal peti undi,   tak  ada pentas ceramah politik, tak  ada BR1M dan Suruhanjaya Pilihan Raya. Sistem  pemerintahannya     otokrasi  sejak zaman dun takala mula. 

Negeri Batang Pisang sebuah negeri paling sempit di dunia, keluasannya hanya sedepa orang  dewasa. Di situ   berdiri  istana, tempat bertakta Tan Seri Rama, Siti Dewi, Laksamana, inang pengasuh dan hamba sahaya. Di situ  juga Hanuman Kera Putih, Bota Mahrajawana, Sagariwa, Babusanam bermukim  dan berperanan. Bota- Sosok yang satu ini  sering  dikaitkan dengan kuasa kejahatan, justeru  tak menghirankan jika pergaduhan, adu domba bahkan peperangan berlaku setiap masa.  Dalam  mana-mana peradaban pun watak  baik dan jahat sentiasa wujud. Peradaban wayang kulit juga tak terpisah dari situasi ini.

Penyair Nusantara itu semasa hayatnya berkerja sebagai manajer panggung Istana Budaya, Jalan Tun Abdul Razak, Kuala Lumpur dan editor majalah Pentas Istana Budaya. Selamat jalan sahabatku. Seminggu selepas pemergiannya, saya bermimpi; dalam mimpi itu ada seseorang yang tak digambarkan dengan jelas datang memberitahuku. “Allahyarham hidup senang di sana”. Saya bertanya “ apakah di sana  juga sebagai penyair?” “Bukan penyair. Noktah!  Inn lillahi wa inna ilaihi rajiun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan